Ako opraviť bicykel? Najčastejšie poruchy a chyby
Pridané: 27.6.2019 16:35:59
27 Jún 2019
Značky
Určite to zažil už každý cyklista. Bicykel sa pokazil v tej najnevhodnejšej situácii. Nie vždy je však poruke servis a tak príde vhod vedieť, ako opraviť bicykel sám, aj keď nie sme technický typ. Prinášame vám najčastejšie poruchy bicykla, ktoré si zvládne opraviť naozaj každý a uvidíte, že oprava bicykla nie je náročná.
Oprava bicykla s vhodným náradím
Nič nebude platné vedieť ako opraviť bicykel, keď nebudeme mať poruke dôležité náradie. Doma by mal mať každý majiteľ bicykla náradie, a toimbusové kľúče, centrovacie kľúče, rôzne sťahováky, skrutkovače, sady bitov, kliešte či račňu. Výborne poslúži aj sada náradia na bicykel, kde nájdete to najdôležitejšie na opravu bicykla. Na výlet však nemusíte nosiť všetko, postačí vám zobrať si multikľúč, pumpu, náhradnú dušu alebo lepenie.
Oprava defekta na bicykli
Defekt patrí medzi najčastejšie poruchy na bicykli, no zároveň jeho opravu zvládne takmer každý. Potrebujete základné náradie – pumpu, montpáky, multikľúč a lepenie.
Najlepšie ako opraviť bicykel s defektom je vhodné otočiť ho hore nohami. Najskôr vypustite dušu, potom dajte z bicykla dole koleso. Pomocou montpáky začnite vyzúvať plášť oproti ventilu, nikdy nezačínajte ho vyzúvať pri ňom. Keď plášť uvoľníte, opatrne vyberte poškodenú dušu. Skontrolujte aj plášť, či v ňom neostalo niečo zapichnuté. Dušu nafúknite a prezrite, aby ste odhalili dierku. Po nájdení dierky okolie zdrsnite brúsnym papierom, odmastite, dajte lepidlo a naň záplatu. Po zalepení dušu môžete naložiť na koleso pod plášť, pričom začínajte vždy ventilom. Nasaďte plášť, koleso dofúkajte a naložte na bicykel. Niekedy je diera väčšia a nedá sa zalepiť, alebo defekt spôsobil odtrhnutie ventila, v tom prípade je nutné vymeniť celú dušu.
https://www.youtube.com/watch?v=kbuAuHlw6is
Výmena poškodenej špice
Každý uvoľnený špic potrebuje dotiahnuť, alebo poškodený vymeniť. Inak sa môže stať, že silné pnutie sa prejaví na predčasnom opotrebení výpletu. Praskajúce špice sú príčinou ich prepnutia pri vypletaní, alebo príznakom únavy materiálu. Špic sa môže poškodiť aj v prípade, že sa do kolesa dostane pri jazde nejaký konár a vtedy treba poškodenú špicu vymeniť. Najskôr zhoďte plášť, dušu i pásku na ráfiku. Vyberte poškodenú špicu a nahraďte ju novou, ktorá by mala mať rovnakú dĺžku ako tá pôvodná. Niekedy je potrebné vymeniť aj nipel. Špicu naskrutkujte do nipla, dotiahnite rukami a neskôr aj centrovacím kľúčom. No a poškodená špica je vymenená.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=24&v=VeqCkbwU9eE
Nastavenie prehadzovačky
Základom spokojnej jazdy je správne nastavenie zadnej prehadzovačky. Nie je to vôbec ťažké, aj keď to na prvý pohľad vyzerá zložito. Najskôr by ste mali skontrolovať pastorok kazety a kladky prehadzovača, či sú v rovine pri každom zaradenom prevode. Je potrebné myslieť aj a opotrebenie a ideálne napnutie lanka.
Začať by ste mali dorazovými skrutkami, ktoré vymedzujú pohyb prehadzovača od najvyššieho po najmenší pastorok. Reťaz musí byť v každej polohe rovná a hladko prechádzať.
Ďalej zaraďte najľahší prevod (najväčší pastorok) a skontrolujte vzdialenosť medzi kladkami prehadzovača a kazetou. Pokiaľ je medzera príliš veľká, reťaz je pod tlakom, je potrebné nájsť takú polohu, v ktorej prehadzovač hladko radí a reťaz nie je príliš napnutá. Nakoniec dolaďte napnutie lanka. Pokiaľ je lanko príliš napnuté, prehadzovač neradí na jednotlivé pastorky samostatne, ale preskakuje na vyššie. Najlepšie urobíte, pokiaľ si pozriete nasledujúce video:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=GCJWp9htDAs
Výmena brzdových doštičiek na kotúčových brzdách
Brzdové doštičky je nutné občas prehliadnuť, vyčistiť i vymeniť. Najskôr demontujte koleso z vidlice a vyberte brzdové doštičky zo strmeňa. Pokiaľ ich nebudete meniť, očistite ich pomocou brúsneho papiera z obidvoch strán. Pokiaľ bicykel dlhšie stál, môžete brzdové kotúče zbaviť oxidácií jemným brúsnym papierom.
Pri hydraulickom systéme piestiky od seba pred nasadením doštičiek roztiahnite pomocou tenkého plochého predmetu, aby sa zasunuli. Zasuňte ich do strmeňa a uistite sa o ich správnom usadení. Stlačením brzdových páčok nastavíte správnu vzdialenosť doštičiek od kotúča. Po otočení kolesa nesmie dochádzať k ich vzájomnému kontaktu. Inak je potrebné nastaviť strmeň (s protibežnými piestmi), alebo vzdialenosť pevnej dostičky (jednopiestový systém).
U mechanických bŕzd je potrebné pri výmene brzdových doštičiek nastaviť krok páky nastavovacou skrutkou na brzdovej páčke alebo nastavením lanka na strmeni. Taktiež skontrolujte vzdialenosť doštičiek od brzdového kotúča.
Prerábka na bezdušáky
Pokiaľ sa chcete zbaviť používania duší, môžete si svoj bicykel prerobiť na bezdušový systém, pričom sa to dá aj v domácich podmienkach.
Potrebovať budete:
• tesniaci tmel, čiže mlieko,
• špeciálnu pásku,
• ventily,
• ostrý nôž,
• kompresor,
• a montpáky.
Na bezdušový systém sa dajú kúpiť bezdušové sady, ktoré obsahujú všetky potrebné komponenty. Najskôr by ste mali vyčistiť ráfy aj pneumatiky. Zhoďte plášť z kolesa a na suchý ráf nalepte pásku, ktorá bude tesniť únik vzduchu cez diery na špice. Na bezdušáky je nutná kúpa špeciálneho tubeless ventilu, ktorý nainštalujte tak, že urobte dieru v ráfe ostrým predmetom.
Následne nasaďte gumy a pustite sa do ich hustenia. Potom nalejte tesniaci tmel do vnútra plášťa napríklad cez bezdušový ventil, môžete si pomôcť injekčnou striekačkou. Niektoré mlieka môžete však kúpiť už s nadstavcom. Je dôležité dodržať odporúčané množstvo a poriadne premiešať. Zaskrutkujte jadro ventilu a pustite sa do fúkania, až kým nevydá typický zvuk – puknutie. Otáčaním kolesa rozlejete tesniaci tmel úplne všade. Pre lepšiu predstavivosť si pozrite nasledujúce video: https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=UYvDlOqdmSI.
Ako vidíte, so správnym návodom nie je oprava bicykla taká ťažká ako sa na prvý pohľad môže zdať. Základné nastavenia, servis i opravy môžete zvládnuť aj v pohodlí svojho domova a nemusíte neustále chodiť po servisoch. Nielenže ušetríte kopu peňazí, ale mnohému sa aj naučíte.