10 najhorších cyklistických zlozvykov
Pridané: 24.9.2021 13:42:52
24 September 2021
Jazda na bicykli je príjemný spôsob, ako tráviť čas, pokiaľ tým neznepríjemňujete život svojmu okoliu. Ohrozovanie seba alebo ostatných, bezohľadné správanie či nerešpektovanie pravidiel cestnej premávky môže výrazne ovplyvniť všeobecnú mienku o cyklistoch. Prečítajte si, ktoré zlozvyky cyklistov sú považované za najhoršie.
1. Jazda s mobilom v ruke
Je úplne jedno, či počas jazdy telefonujete, sms-kujete, robíte si selfíčka alebo kontrolujete novinky na sociálnych sieťach. Akákoľvek zo spomínaných činností výrazne znižuje vašu pozornosť počas jazdy na bicykli a blokuje jednu z rúk, ktorá by mala v tom čase držať riadidlá.
Jazda s mobilom negatívne vplýva na rýchlosť reakcií a zhoršuje tiež schopnosť manévrovať s bicyklom podľa meniacej sa situácie na ceste. Ak sa chcete vyhnúť kolíziám alebo pádom, mobilný telefón počas jazdy jednoducho nepoužívajte. V prípade, že jazdíte podľa GPS navigácie v mobile, upevnite ho na špeciálny držiak na riadidlách.
2. Jazda po chodníku pre chodcov
Niektorí cyklisti v snahe vyhnúť sa autám jazdia po chodníku pre peších, hoci podľa zákona môžete s bicyklom na chodník vstúpiť len vtedy, ak ho vediete (teda nesedíte na ňom a nepedálujete). Chodník pre chodcov je totiž určený – ako tomu napovedá už samotný názov – výhradne pre chodcov. Jazda na ňom je pre cyklistov zakázaná a porušujete ňou pravidlá cestnej premávky.
3. Bicyklovanie vedľa seba
Jazda dvoch a viacerých cyklistov bok po boku dokáže mimoriadne znepríjemňovať cestu okoloidúcim účastníkom cestnej premávky. Uvedomte si, že ak takýmto štýlom jazdy blokujete premávku, sťažujete predbiehanie a hlavne ohrozujete svoje zdravie a život. Ak si teda chcete podebatovať, nerobte to počas jazdy, ale počkajte na pauzu.
4. Jazda bez povinného osvetlenia
Jazda za zhoršených podmienok viditeľnosti neznamená len tmu, ale aj ranné alebo večerné šero či hmlu. Cyklisti, ktorí nemajú svetlá a spoliehajú sa na to, že vodiči áut ich predsa včas zbadajú, si ani neuvedomujú, akému nebezpečenstvu sa vydávajú. Preto nezabúdajte, že bicykel pri jazde za zníženej viditeľnosti musí byť vybavený svietidlom svietiacim dopredu bielym svetlom a svietidlom svietiacim dozadu červeným svetlom.
Povinné sú aj odrazové svetlá. Ide o zadné červené, aspoň jedno bočné oranžové na každej strane kolesa, oranžové na každom pedáli , biele predné odrazové sklo (všetky odrazové sklá môžu byť nahradené odrazovými materiálmi umiestnenými na odeve cyklistu).
5. Jazdenie so slúchadlami na ušiach
Možno vám počúvanie motivačnej hudby dodáva energiu pri športových výkonoch, alebo sa jej len jednoducho neviete vzdať ani pri bicyklovaní. Netvrdíme, že to tak nie je, avšak faktom zostáva, že vás slúchadlá na ušiach obmedzujú vo vnímaní.
Podobne je to aj s počúvaním hovoreného slova. Sústredenie sa na počúvanie rozptyľuje vašu pozornosť a vy tak môžete prehliadnuť rôzne dôležité skutočnosti, ako je napríklad vrčanie motora predbiehajúceho auta, trúbenie či varovné zvonenie iných cyklistov.
6. Jazda bez držania riadidiel
Možno viete jazdiť na bicykli tak dobre, že všetci akrobati v cirkuse vám môžu len závidieť. Aj napriek tomu sa však pri bicyklovaní nepúšťajte riadidiel. Nepredvídané situácie na cestách prichádzajú skutočne nečakane a práve preto majú za následok nepríjemné nehody s pestrými následkami. Pri jazde na bicykli patria ruky na riadidlá – len tak totiž budete môcť vždy adekvátne zareagovať, nech sa na cestách vyskytne skutočne čokoľvek.
7. Náhla zmena smeru jazdy bez upozornenia
Nejeden šofér si zanadával na nedisciplinovaného cyklistu, ktorý znenazdajky zmenil smer jazdy a rozhodol sa odbočiť bez toho, aby to dopredu naznačil. Čo k tomu dodať? Nikto z tých, ktorí sa v tom čase nachádza na tej istej ceste ako vy, nemôže vedieť, že v nasledujúcej chvíli odbočíte, ak im to nedáte včas na vedomie.
Pri zmene smeru jazdy preto dáva cyklista znamenie upažením príslušnej ruky dostatočne v predstihu pred zamýšľanou zmenou (obchádzanie, odbočovanie). Aj pri zastavovaní dáva cyklista znamenie tým, že upaží pravú ruku, čím informuje vodičov o postupnom brzdení a plynulo spomaľuje, až kým nezastaví na okraji vozovky.
8. Bicyklovanie s nákladom na riadidlách
Bez ohľadu na to, či ide o nákup, pracovnú aktovku, kabelku alebo nejakú tašku, záťaž zavesená na riadidlách je mimoriadne nebezpečná. Ak sa navyše pohojdáva zo strany na stranu, narušuje vašu rovnováhu a stačí chvíľka a môže sa zamotať do kolesa. Potom už naozaj ide o stotiny sekundy, kedy sa môžete ocitnúť na zemi a podľa situácie, kde sa nachádzate, nebodaj spôsobiť vážnu dopravnú nehodu. Neriskujte a zadovážte si radšej praktický košík na bicykel, prípadne predný alebo zadný nosič na bicykel.
9. Požitie alkoholu pred jazdou na bicykli
Je známe, že je zakázané jazdiť na bicykli pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky. Existuje však výnimka, ktorou je jazda v obci alebo po cestičke pre cyklistov, ak množstvo alkoholu v organizme nepresiahne hodnotu 0,24 mg etanolu/l vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou alebo 0,5 g etanolu/kg hmotnosti pri vyšetrení z krvi. V prípade, že cyklista požil viac alkoholu, ako je stanovená hodnota, hrozí mu v blokovom alebo rozkaznom konaní pokuta až do výšky 650 €.
10. Bicyklovanie na diaľnici a na cestách, kde je to zakázané
Nie je to síce, chvalabohu, také časté, ale sem-tam sa v dopravných servisoch objaví upozornenie na cyklistu, ktorý brázdi povrch niektorej z našich diaľnic. V zákone o cestnej premávke sa však píše, že po diaľnici smú jazdiť iba motorové vozidlá, iní účastníci cestnej premávky, teda ani cyklisti či chodci po nej ísť nesmú. Zákon by ste porušili dokonca aj vtedy, ak by ste nejazdili priamo po diaľnici, ale za zvodidlami.